Hur jag kom in i denna gymvärld...

Hade då tänkt berätta hur sagan om skivstängerna tog fart  , och om övriga idrotter jag har sysslat med. :

När jag var runt 9-10 år så testade jag på alla möjliga idrotter .. Det var allt från pingis, fotboll , innebandy , brottning osv osv .. Men det var inget jag ville fortsätta med i längden .. Så en dag provade jag på Tennis, och det fastnade jag för direkt. Dem första åren tränade jag hemma i Olofström, men med åren så blev jag bättre och bättre, och dem jag tränade med hängde inte med, inte ens tränarna , så jag sa upp mig från tennisklubben här hemma och bytte klubb till Hässleholm, där jag hade lärt känna båda spelare och tränare när man var ute och tävlade runt om i Sverige .. Så Hässleholm blev nästa stopp, där var jag också i något år och tränade med deras ungdomar / juniorer / seniorer , och trivdes kanon ! Samtidigt som jag tränade i Hässleholm så var det mycket med skolan samtidigt, mycket läxor , prov och skit som skulle skötas , så jag fick Tyvärr sluta åka och träna där med, med tanke då på skolan och att det var en bit och köra med ..

Så jag började o träna lite här hemma i Olofström igen , men det märktes mycket tydligt att dem som hade vart kvar och tränat här hela tiden inte tyckte om att jag var tillbaka .. Men jag sket i det, körde på med mitt race , tränade på som vanligt och hårt som fan, både på tennisplanen och med fysträningen ... Men efter ett tag så tröttnade jag på allt skit snack här i klubben så jag tog kontakt med en gammal tennispolare från Kristianstad, och han sa att han hade börjat i Åhus TK, och skulle höra om det fanns plats till mig också, vilket det gjorde ! Så jag började att spela för Åhus TK , där jag trivdes jätte bra ! Vi som var med i "Elitgruppen" fick åka på träningsläger i både Spanien och Tyskland , vilket verkligen var skit kul att få uppleva .. Vår fystränare i Åhus la in Styrketräning i programmet när vi körde fys, men då var det bara typ övningar som frivändningar , stöt och sånt, så man skulle få upp explosiviteten i kroppen, och det tyckte jag var skit kul. Så jag la även in andra styrkeövningar, som t.ex Marklyft, Knäböj och Bänkpress ...  Så jag la tennisen på hyllan efter många års hård träning med tennis och fys, och ville istället lägga all krut på styrketräningen ... 


Jag började med Styrkelyft när jag var 17 - 18 år,  och tränade och tränade nästintill så mycket jag kunde ute i styrketräningslokalen (när det inte var läxor och prov) , och det gav snabbt resultat , så dem jag tränade med där ute i lokalen tyckte jag skulle vara med i en nybörjartävling, .. Sagt o gjort, jag var med , satte nya rekord i Knäböj och Marklyft på första tävlingen, och fick blodad tand för det .. Så jag la ner ännu mer tid på att utveckla min styrka på att få ut maxeffekt när jag lyfte .. Så jag satte upp ett mål, SM ... Jag kommer ihåg att träningen innan SM var stenhård, både med tunga lyft, och med att hålla vikten i den viktklassen man höll sig i då, (67.5 kg) .. Så jag åkte upp till SM, som det året gick i Borlänge , och kom 5a .. Vilket jag inte var nöjd med, så jag ställde upp ett år senare på SM igen som det året gick i Jönköping, och det året vann jag ! Vilken känsla det var att få stå högst upp på pallen och ta emot alla applåder , magiskt ögonblick ! Ca en vecka senare hörde förbundskaptenen för Svenska Styrkelyftsförbundet Ungdomar av sig, och frågade om jag ville representera Sverige i NM (Nordiska Mästerskapen) , jag tackade givetvis Ja , och åkte upp till Säffle där NM hölls.. Där kom jag bara 2:a , och var besviken som fan .. Men det var bara att bita i det sura äpplet . Och sen i Juni / Augusti förra året så ville jag inte fortsätta att tävla i Styrkelyft , ..


Så nu är vi på gymmet, där jag försöker o hålla styrkan och formen vid liv så gott det går just nu ! Själv tycker jag att det går kanon, och att formen är på plats ännu, och även konditionen från Tennis tiden är bättre än den var då, (nästan ;) ) .. Så just nu håller jag på att träna på gym 4-5 ggr i veckan, och fys ca 3 ggr i veckan, och då blir det fysträning som Löpning, Intervaller, Cykling , eller bara vanliga morgonpromenader .. Och detta upplägg fungerar utmärkt för mig !  


Det var en liten saga om mig och mitt idrottande genom åren ! Hoppas det var intressant att läsa .. :p 


Hörs senare ikväll ... Nu blir det fredagsmys ! 


/ Oscar

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0